Uszkodzenie łąkotki

Uszkodzenie łąkotki to zjawisko stosunkowo powszechne, występujące zazwyczaj u osób młodych, które uprawiają sport. Kontuzja może powstać gwałtownie lub wskutek zsumowanych mikrourazów. Sama struktura łąkotki odpowiada za stabilizację, amortyzację stawu kolanowego oraz umożliwia w nim ruchy obrotowe.

Mechanizm urazu

Do urazu najczęściej dochodzi, gdy kolano zostaje skręcone. Na przykład podczas uderzenia z boku przy stopie ułożonej nieruchomo na podłożu. Taka sytuacja może zdarzyć się między innymi w czasie jazdy na nartach. Statystycznie częściej uszkodzeniu ulega łąkotka przyśrodkowa, przymocowana do kości piszczelowej więzadłami łąkotkowo-piszczelowymi.

Objawy i diagnostyka urazu

Do najczęstszych objawów zalicza się:

• bolesność na wysokości szpary stawowej – jeśli ból występuje podczas ruchu prostowania oraz rotacji zewnętrznej, oznacza to uszkodzenie łąkotki przyśrodkowej, a jeśli występuje on przy wyproście oraz rotacji wewnętrznej, wskazuje to na łąkotkę boczną,
  • obrzęk – zmieniony obrys stawu,
  • sprężyste blokowanie wyprostu stawu, co spowodowane jest zakleszczeniem łąkotki,
  • objaw „uginającej się nogi”, który spowodowany jest nagłym zaburzeniu kontroli statycznej.

Do diagnostyki najlepiej posłuży badanie USG oraz rezonans magnetyczny. Dodatkowo lekarz bądź fizjoterapeuta może przeprowadzić testy kliniczne stawu kolanowego, takie jak test McMurraya czy test Apleya.

Jeśli podejrzewasz, że doszło do uszkodzenia łąkotki, koniecznie skontaktuj się z lekarzem specjalistą. To, co samodzielnie możesz zrobić dla siebie, to z pewnością zaprzestać aktywności fizycznej. Pamiętaj jednak, że w sytuacji uszkodzenia łąkotki kluczowe są pierwsze dwie doby.

Czy pęknięcie łąkotki zawsze wiąże się z operacją?

Małe uszkodzenia struktury nie wywołują dolegliwości i w większości przypadków goją się same. Przy większych urazach potrzebne jest zastosowanie leczenia operacyjnego. Tutaj możliwości jest kilka i zależą one od tego, która część łąkotki została uszkodzona. Taka struktura rzeczywiście może zostać zszyta, o ile istnieje możliwość zachowania jej ciągłości po zabiegu oraz przywrócenia jej biomechanicznej sprawności. Przy bardziej rozległych kontuzjach struktura zostaję usunięta lub dokonywany jest jej przeszczep.

Postępowanie pooperacyjne

Po zabiegu zszycia łąkotek kolano zostaje unieruchomione w zgięciu 30 stopni przez okres od 3 do 6 tygodni. Częściowo noga może zostać obciążana po około 4 tygodniach od zabiegu, a w pełni dopiero po osiągnięciu ponownie pełnego wyprostu w stawie kolanowym. W procesie rehabilitacji stosowane są ćwiczenia izometryczne i kokontrakcji (świadome napinanie antagonistów grup mięśniowych) oraz mobilizacja rzepki.

Do pełnej sprawności pacjent jest w stanie dojść po około 3 miesiącach. W przypadku usunięcia łąkotki pacjent obciąża nogę operowaną w pełnym jej zakresie od razu po zabiegu, aż do granicy bólu.