Czym jest fizjoterapia?

Fizykoterapia jako jedna z form fizjoterapii działa na organizm poprzez  poprawę sprawności narządów, zmniejszenie  bólu i stanów zapalnych oraz poprawiając funkcjonowanie układu nerwowego.  Wykorzystuje do leczenia bodźce fizykalne takie jak: prąd elektryczny, ultradźwięki,  światło, pole magnetyczne . Fizykoterapię można stosować jako leczenie uzupełniające lub jako podstawową formę leczenia. Stosuje się  ją kiedy zawiodły inne formy leczenia. Metoda ta może być także łączona z terapią lekami.

Początki fizykoterapii sięgają zamierzchłej przeszłości (460-380 p.n.e.) Wtedy jej stosowanie ograniczało się do wykorzystywania leczniczego wpływu wód mineralnych (stosowanych w sanatoriach do dzisiaj)  promieni słonecznych czy naturalnych źródeł prądu elektrycznego jakimi były niektóre gatunki ryb przykładane do ciała. Obecnie do aplikowania bodźców fizykalnych służą specjalnie konstruowane urządzenia i aparaty, spełniające określone normy techniczne, dające możliwość precyzyjnego ich dawkowania i zapewniające wysokie bezpieczeństwo wykonywanych zabiegów.

Najlepsze efekty w leczeniu różnych  dolegliwości daje tzw. leczenie skojarzone, polegające na zastosowaniu kilku form terapii w  czasie jednego spotkania w gabinecie fizykoterapeutycznym. Można stosować elektroterapie z magnetoterapią, ultradźwięki i elektroterapię oraz wiele innych kombinacji  zabiegów.  Ważne jest, aby łączyć zabiegi, do których nie ma przeciwwskazań. Istotny jest odpowiedni dobór formy i dawki zabiegu, który powinien być indywidualnie dostosowany do okresu choroby, stanu funkcjonalnego oraz chorób współistniejących pacjenta.

Niektóre zabiegi z zakresu fizykoterapii nie wymagają wcześniejszego przygotowania. Przykładem jest magnetoterapia, którą można wykonywać w ubraniu, a nawet wtedy, kiedy na kończynie znajduje się opatrunek gipsowy. W przypadku elektroterapii, laseroterapii czy ultradźwięków wymagane jest odsłonięcie tej części ciała, która będzie poddawana zabiegowi. Zarówno magnetoterapia jak i laseroterapia nie powodują żadnych odczuć. Inne bodźce takie jak prąd elektryczny podrażniają zakończenia nerwów czuciowych. Może to być odbierane jako mrowienie lub szczypanie. Bardzo silne odczucia, takie jak pieczenie czy ból, podczas wykonywania zabiegów, są nieprawidłowe i należy je bezzwłocznie sygnalizować. Zabiegi z zakresu elektroterapii powodują powstanie odczynu w postaci zaczerwienienia w   miejscu, w którym do skóry przyłożona była elektroda. Jest to zjawisko prawidłowe. Odczyn ten ustępuje w ciągu kilkudziesięciu minut.

Kiedy wybrać się na fizjoterapię?

Fizjoterapia może być pomocna w przypadku wielu schorzeń, urazów i dolegliwości, dlatego decyzja o skorzystaniu z fizjoterapii powinna być oparta na indywidualnych potrzebach i zależna od konkretnego przypadku.

Ogólnie rzecz biorąc, fizjoterapia może być wskazana w przypadku:

• urazów układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak skręcenia, zwichnięcia, złamania, przeciążenia mięśni, bóle pleców, szyi, barków, łokci, kolan, kostek i innych stawów,
  • chorób zwyrodnieniowych, takich jak choroba zwyrodnieniowa stawów, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów,
  • schorzeń neurologicznych, takich jak choroba Parkinsona, porażenie mózgowe, stwardnienie rozsiane,
  • dolegliwości bólowych, takich jak bóle migrenowe, nerwobóle, bóle menstruacyjne, bóle trzewne, bóle mięśniowe,
  • problemów z postawą ciała, skoliozy, wady zgryzu,
  • przed i pooperacyjnej rehabilitacji,
  • dolegliwości związanych z napięciem mięśniowym, bólem kręgosłupa, krzyżem i innych.

Jeśli masz jakieś objawy lub dolegliwości, które wpływają na Twoją jakość życia lub ograniczają codzienne funkcjonowanie, warto skonsultować się z fizjoterapeutą, który oceni Twoje potrzeby i zaproponuje odpowiednie zabiegi fizjoterapeutyczne.