Leczenie osoczem bogatopłytkowym PRP

leczenie osoczem bogatoplytkowym prp

Terapia PRP wykorzystuje tzw. czynniki wzrostu – naturalne białka stymulujące procesy naprawcze tkanek. Czynniki wzrostu zawarte są w koncentracie płytek pozyskiwanym z własnej krwi pacjenta.

Terapia osoczem bogatopłytkowym jest najczęściej wykorzystywana w leczeniu tendinopatii:

• łokcia golfisty i tenisisty,
  • kolana skoczka,
  • tendinopatii ścięgna Achillesa,
  • entezopatii rozcięgna podeszwowego.

W schorzeniach zwanych tendinopatiami przeważają procesy degeneracyjne będące skutkiem sumujących się mikrourazów. Terapia PRP usprawnia procesy gojenia i fizjologiczną przebudowę tkanek, dzięki czemu w sposób naturalny uzyskuje się efekt przeciwbólowy.

Blokada sterydowa

Celem stosowania blokad sterydowych jest niwelacja silnego lub długotrwałego bólu, którego nie udało się złagodzić innymi dostępnymi środkami zachowawczymi. Blokady sterydowe mogą zmniejszać ból u pacjentów oczekujących na zabieg operacyjny (np. endoprotezoplastyki stawu czy operacji kręgosłupa). Zastrzyki sterydowe podaje się także w przypadku zapalenia kaletek stawowych.

Zastrzyki sterydowe powinny być wykonywane pod kontrolą USG, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne podanie leku dokładnie do struktury objętej zapaleniem i będącej źródłem dolegliwości.

Najczęściej wykonywane rodzaje blokad to:

• blokady dostawowe (łagodzące ból wynikający z zapalenia lub zaawansowanego procesu zwyrodnieniowego stawu),
  • blokady kręgosłupa (w objawowym leczeniu silnego bólu w przebiegu dyskopatii).