Zapalenie gęsiej stopy ścięgnistej

zapalenie gesiej stopy sciegnistej

Ból po przyśrodkowej stronie kolana, nieco poniżej rzepki może świadczyć o zapaleniu gęsiej stopy ścięgnistej. Znajdują się tu przyczepy ścięgien mięśni uda: mięśnia krawieckiego, mięśnia półścięgnistego oraz mięśnia smukłego. Przyczepy ścięgniste są połączone z tkanką powięziową, wskutek czego całość struktury wygląda jak stopa gęsi z błoną rozpostartą pomiędzy palcami. Stąd też pochodzi nazwa kompleksu anatomicznego. Mięśnie należące do gęsiej stopy ścięgnistej odpowiadają za ruchy zgięcia w kolanie, biorą także udział w stabilizowaniu stawu kolanowego przeciwko siłom koślawiącym.

U kogo występuje zapalenie gęsiej stopy ścięgnistej?

Na wystąpienie tego problemu najbardziej narażeni są biegacze, zwłaszcza trenujący biegi długodystansowe. Przyczyną rozwoju zapalenia gęsiej stopy ścięgnistej jest ich tarcie o okoliczne struktury i ich nadmierne mechaniczne przeciążenie. Może pojawić się stan zapalny okolicznej kaletki maziowej.

Objawy zapalenia gęsiej stopy ścięgnistej

Typowymi objawami jest bolesność palpacyjna i obrzęk kilka centymetrów poniżej szpary przyśrodkowej strony kolana, przyśrodkowo od guzowatości kości piszczelowej. Dolegliwości mogą być obecne podczas schodzenia ze schodów, siadania i wstawania z krzesła. Nasilają się podczas podejmowania aktywności fizycznej – zwiększenie kilometrażu biegowego zwykle powoduje pogorszenie stanu. W postawie stojącej, kolano może być podświadomie nieco bardziej ugięte od przeciwległego (pozwala to ograniczyć napięcie ściegien i ogranicza dolegliwości bólowe). Wskutek tego chód może stać się asymetryczny – z relatywnie większym ugięciem nogi po stronie patologii.

Leczenie

W okresie ostrym należy ograniczyć obciążenia treningowe. Ulgę w dolegliwościach przynosi zastosowanie zimnych okładów oraz aplikacje kinesiotapingu. Wskazana jest wizyta u fizjoterapeuty celem rozluźnienia mięśni wchodzących w skład gęsiej stopy ścięgnistej. Fizjoterapeuta powinien również ocenić ustawienie miednicy i zniwelować ewentualne dysbalanse napięć w obrębie ciała. Konieczna jest także praca nad przywróceniem prawidłowej techniki biegu.

W bardzo nasilonych dolegliwościach bólowych pomóc może ostrzyknięcie bolesnego miejsca (zwłaszcza zmienionej zapalnie kaletki) środkiem sterydowym. Zastrzyk wykonuje lekarz ortopeda.