SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) to uszkodzenie przyczepu mięśnia dwugłowego do panewki i górnej części obrąbka stawowego. Najczęściej występuje ono u sportowców, a także osób aktywnie uprawiających sport; można wyróżnić wiele jego typów.

Typy uszkodzenia SLAP:

I – zwyrodnienie albo wystrzępienie obrąbka stawowego z zachowaniem jego stabilności;

II – oderwanie się górnej części obrąbka od panewki, jest najczęściej występującym uszkodzeniem SLAP (połowa przypadków);

III – uszkodzenie typu „rączki od wiadra”, w którym część mięśnia i obrąbka pozostaje przyłączona do panewki;

IV – pęknięcie typu „rączki od wiadra”, które rozszerza się na ścięgno mięśnia dwugłowego.

Objawy uszkodzenia obrąbka stawu ramiennego

Uszkodzenie SLAP najczęściej występuje u sportowców wykonujących rzuty i zazwyczaj jest wynikiem wielokrotnego powtarzania pewnych czynności; może też pojawić się na skutek ostrego urazu. Jednym z objawów świadczących o uszkodzeniu obrąbka stawu ramiennego jest ból barku wynikający z wielokrotnego unoszenia ramienia nad głowę. Oprócz tego pacjent może odczuwać takie dolegliwości, jak trzeszczenie, blokowanie lub przeskakiwanie oraz ból podczas leżenia na uszkodzonym barku. Przeszywający ból pojawia się często również w trakcie maksymalnej rotacji zewnętrznej połączonej z odwiedzeniem, któremu towarzyszy utrata kontroli kończyny. W większości przypadków uszkodzeniom typu SLAP towarzyszą także inne urazy barku, jak np. rozerwanie pierścienia rotatorów lub niestabilność stawu. Ze względu na fakt, że uszkodzenia tego typu trudno jednoznacznie zdiagnozować wykorzystując tylko jeden test, warto wykonać dodatkowe badania, jak rezonans magnetyczny oraz zdjęcie RTG umożliwiające wykluczenie dodatkowych patologii związanych z tkanką kostną.

Sposoby leczenia uszkodzeń typu SLAP

Wybór metody leczenia uszkodzeń typu SLAP zależy w dużej mierze od zweryfikowania czy nastąpiło oderwanie przyczepu mięśnia dwugłowego albo przednio-górnej części obrąbka stawowego. Przy uszkodzeniach typu I i III wykonywane jest czyszczenie wystrzępionych części obrąbka bez konieczności szycia. W przypadku uszkodzeń II typu zalecany jest zabieg naprawczy, który polega na artroskopowym zszyciu oraz przymocowaniu określonego fragmentu za pomocą specjalnych implantów. Leczenie rozległych uszkodzeń SLAP typu IV związane jest z szyciem mięśni oraz przyszyciem obrąbka.

Rehabilitacja

Wybór programu rehabilitacyjnego po operacji naprawczej uszkodzeń SLAP zależy przede wszystkim od rodzaju wykonanego zabiegu, a także od typu samego uszkodzenia. Kolejne etapy powrotu do zdrowia pacjenta związane są ponadto z rozmiarem i rodzajem współuszkodzeń. Przez pierwsze 3-4 dni ręka musi być umieszczona w specjalnej łusce, a pacjent wykonuje odpowiednie ćwiczenia zakresu ruchu, jakie wprowadzane są bezpośrednio po przeprowadzeniu zabiegu. Stopniowo należy dodawać kolejne ćwiczenia i zwiększać obciążenie ręki, przy czym ruchy najbardziej niebezpieczne (w pozycji odwiedzenia do 90 stopni i maksymalnej rotacji zewnętrznej) powinny być wykonywane jak najpóźniej.