Artroskopia stawu barkowego to zabieg o niewielkiej inwazyjności.

Wykonywany jest pod kontrolą kamery i bardzo małego obiektywu, dzięki czemu lekarz może cały czas obserwować wnętrze stawu, a tym samym w precyzyjny sposób prowadzić działania naprawcze. Dużą zaletą tej metody leczenia są niewielkie rany, których długość nie przekracza 10 mm – ogranicza to w znacznym stopniu ryzyko wystąpienia zakażenia okołooperacyjnego, a ponadto pozwala na szybszy powrót pacjenta do zdrowia.

Podczas zabiegu lekarz najpierw wprowadza płyn do wnętrza stawu, który rozciąga jego torebkę i pozwala uzyskać odpowiedni obraz wnętrza. Chirurg mając bezpośredni wgląd w chore tkanki może precyzyjnie zlokalizować uszkodzenia i je wyleczyć – za pomocą mikronarzędzi struktury stawu zależnie od potrzeb są oczyszczane, usuwane, albo zszywane bez konieczności otwierania całego stawu, czyli artrotomii. Ta ostatnia stosowana jest w przypadkach, w których wykonanie artroskopii nie jest możliwe.

Wskazania do artroskopii stawu barkowego

Artroskopię zaleca się w celu uwolnienia i usunięcia zrostów przestrzeni podbarkowej, wykonania rekonstrukcji niestabilności barku oraz ścięgien mięśni rotatorów, synowektomii w reumatoidalnym zapaleniu stawów, usunięcia ciał wolnych oraz wycięcia zmian zwyrodnieniowych.

Przebieg artroskopii stawu barkowego

Zabieg artroskopii stawu barkowego wykonywany jest pod znieczuleniem ogólnym, dlatego przed operacją pacjenta musi zbadać anestezjolog, który wyjaśni dlaczego wybrany rodzaj znieczulenia jest w danym przypadku najlepszym rozwiązaniem. Po zakończeniu zabiegu brak zostaje zaopatrzony w jałowy opatrunek, a w stawie pozostawia się dren odprowadzający nadmiar krwi, który usuwany jest następnego dnia. Chory bark ponadto jest chłodzony za pomocą specjalnych okładów. Czas pobytu w szpitalu to zaledwie 1-2 dni. Zazwyczaj pacjent przyjmowany jest do szpitala rano i wypisywany do domu już następnego dnia. Jeśli jednak zajdzie taka potrzeba, pobyt ten może zostać wydłużony.

Jak przygotować się do zabiegu?

Na ok. 10 – 14 dni przed planowanym zabiegiem należ wykonać podstawowe badania dodatkowe, do których należą morfologia i grupa krwi, elektrolity, próby wątrobowe, EKG, analiza moczu, zdjęcie klatki piersiowej z opisem, poziom cukru i układ krzepnięcia. Oprócz tego wymagane jest wykonanie szczepienia p-WZW B. W przypadku osób z chorobami serca, płuc, wątroby, nerek albo układu nerwowego konieczne jest także skonsultowanie się z lekarzem rodzinnym, który wykluczy ewentualne przeciwwskazania do operacji. Pacjent powinien zgłosić się do szpitala na czczo rankiem w dniu zaplanowanego zabiegu.
Do artroskopii kwalifikuje pacjenta lekarz, który wykona operację. Oprócz badania klinicznego zleci on diagnostyczne USG stawu barkowego albo badanie MRI. Nierzadko potrzebne jest również badanie RTG stawu. Po konsultacji oraz uzgodnieniu z pacjentem rodzaju i wskazań do zabiegu ustalany jest termin artroskopii.

Rekonwalescencja i zalecenia po zabiegu

Po artroskopii pacjentowi podawane są przez kilka dni leki przeciwbólowe. Powinien on ponadto ograniczyć aktywność fizyczną do niezbędnego minimum przez tydzień po operacji, ale takie czynności jak stawanie, siadanie oraz chodzenie możliwe są już w pierwszej dobie po zabiegu. Chory bark unieruchamiany jest w stabilizatorze na tak długo, jak wymaga tego przeprowadzony zabieg. Warto tutaj zaznaczyć, że osoby po artroskopii powinny bezwzględnie znajdować się pod opieką doświadczonego rehabilitanta, który potrafi zaproponować ćwiczenia i sposób postępowania pozwalający na szybszy powrót do zdrowia. Trzeba jednak pamiętać, że czas rekonwalescencji w dużej mierze zależy od rodzaju wykonanej operacji.

Jakie objawy mogą wystąpić po zabiegu artroskopii?

Do typowych objawów występujących po tego typu operacjach należą:

• stan gorączkowy i umiarkowany ból;
  • niewielkie sączenie krwi z rany pooperacyjnej;
  • niewielki obrzęk ręki;
  • obrzęk i płyn w stawie;
  • umiarkowany do dużego krwawy wylew podskórny zlokalizowany na ramieniu i w okolicy łokcia.

Może się też zdarzyć, że pojawią się niepokojące objawy, które wymagają niezwłocznej konsultacji z lekarzem prowadzącym lub rodzinnym albo wizyty w szpitalu. Tego typu symptomami są:

• wysoka temperatura ciała przekraczająca 38,5ºC;
  • nasilający się ból w stawie;
  • bolesny i powiększający się obrzęk;
  • zmieniona okolica rany, narastający obrzęk i postępujące zaczerwienienie;
  • duża ilość krwistej wydzieliny wydobywająca się z rany;
  • nudności i wymioty;
  • pojawienie się silnego bólu głowy.

Artroskopia to zabieg ceniony przede wszystkim za to, że jest małoinwazyjny, a zarazem pozwala lekarzowi wykonać czynności naprawcze w chorym barku z dużą precyzją. Ponieważ w skórze wykonywane są niewielkie nacięcia, po operacji zostaje niewielki ślad, a sam pacjent może w krótkim czasie wrócić do dawnej sprawności. Dodatkową zaletą tej metody leczenia jest fakt, że przeprowadza się ją w trybie jednego dnia, a krótki pobyt w szpitalu to duże udogodnienie dla osób poddających się tego typu zabiegom.