Konflikt udowo-panewkowy a sport

konflikt udowo panewkowy a sport

Jedną z przyczyn bólu biodra u osób uprawiających sport może być konflikt udowo-panewkowy (FAI, femoroacetabular impingement). Problem dotyczy głównie 30 i 40-latków uprawiających dyscypliny sportowe, które wymagają wykonywania obszernych ruchów w stawie biodrowym, np. karate, gimnastyka, podnoszenie ciężarów z przysiadu, joga.

Przyczyny FAI

Uwarunkowania anatomiczne stawu biodrowego lub przebyta choroba bioder w dzieciństwie zwiększają ryzyko wystąpienia konfliktu udowo-panewkowego w wieku dorosłym. FAI wynika z zaburzonej mechaniki stawu biodrowego wskutek niedopasowania głowy kości udowej do panewki. W trakcie ruchu w stawie dochodzi do nieprawidłowego kontaktu panewki z okolicą głowowo-szyjkową kości udowej. Uprawianie sportu z przewagą powtarzanych „urazowych ruchów” biodra prowadzi do stopniowej degeneracji obrąbka i chrząstki stawu biodrowego, przyspieszając rozwój zmian zwyrodnieniowych.

Objawy FAI

Objawami FAI jest przewlekły ból w pachwinie i/lub ograniczenie ruchomości w stawie biodrowym (najczęściej zgięcia, przywiedzenia i rotacji wewnętrznej). Ból biodra może pojawiać się już na początku treningu i towarzyszyć podejmowaniu aktywności. Nierzadko obserwuje się także dyskomfort w momencie wstawania z niskiego krzesła po dłuższym siedzeniu. Pacjenci często zgłaszają uczucie sztywności lub zablokowania w stawie biodrowym w pozycji jego zgięcia.

Diagnostyka FAI

W razie wystąpienia powyższych objawów należy udać się do ortopedy. Wstępne rozpoznanie ustala się na podstawie testów na konflikt panewkowo-udowy (FADIR, FABER) wykonywanych przez ortopedę. Objaw kliniczny – tj. ból biodra wywołany w trakcie testów, jest analizowany pod kątem korelacji z wynikami badań obrazowych, np. RTG, tomografii komputerowej czy USG dynamicznego.

Leczenie FAI

Aby zapobiec dalszemu progresowi zmian zwyrodnieniowych proponuje się wykonanie artroskopii stawu biodrowego. Zabieg pozwala usunąć zmiany strukturalne prowadzące do konfliktu, a co za tym idzie zmniejszyć stopień przeciążenia biodra podczas aktywności. Artroskopowe leczenie FAI umożliwia zachowanie własnego stawu biodrowego przez kolejne lata. Brak podjęcia leczenia FAI może skutkować szybką degeneracją stawu biodrowego i koniecznością wszczepienia endoprotezy biodra nawet w piątej dekadzie życia.