Dlaczego przedwczesny powrót do ćwiczeń wiąże się z ryzykiem ponownej kontuzji?

Dlaczego przedwczesny powrót do ćwiczeń  wiąże się z ryzykiem ponownej kontuzji?

Kontuzja dla sportowca (tego zawodowego, ale też amatora) jest niczym wyrok. Kilka tygodni lub miesięcy bez uprawiania sportu = spadek formy i konieczność długotrwałego nadrabiania zaległości. Wiele osób decyduje się na skrócenie okresu rekonwalescencji wbrew zaleceniom lekarza lub rehabilitanta. Takie postępowanie niestety niesie za sobą poważne, negatywne konsekwencje.

Ryzykowny powrót do ćwiczeń

Każdy organizm potrzebuje czasu na regenerację po urazie. Nie należy na siłę skracać tego okresu, gdyż zbyt wczesny powrót do ćwiczeń na dużej intensywności może skończyć się ponownymi obrażeniami lub pogłębieniem się urazu. Ryzyko to może być odsunięte w czasie nawet do 3 lat po pierwotnej kontuzji.

Przedwczesny powrót do sportu to:

• Ryzyko odnowienia się kontuzji, pogłębienia urazu, pojawienia się odległych skutków.
  • W ciągu pierwszego roku po kontuzji aż u połowy pacjentów istnieje ryzyko ponownego urazu.
  • Ogólny wskaźnik ponownego urazu w ciągu następnych 3 lat wynosi 4,5%.
  • Wskaźnik ponownego urazu u aktywnych i młodych osób wynosi 20%.

Nawet jeżeli masz wrażenie, że już nic Ci nie dolega, pamiętaj, że podstawowe gojenie się tkanki miękkiej trwa około 4-6 tygodni. W przypadku złamania kości powrót do sprawności może zająć 4 miesiące, natomiast proces gojenia więzadeł i ścięgien może trwać nawet 12 do 24 miesięcy. Jaki wpływ ma długa przerwa od ćwiczeń, przeczytasz w osobny artykule.

W powrocie do zdrowia niezwykle ważny jest proces rehabilitacji, który powinien zacząć się jak najwcześniej. Niekiedy nawet jeszcze przed operacją kontuzji (rehabilitacja przedoperacyjna), co przyspiesza powrót do zdrowia. Następnie przeprowadzana jest rehabilitacja pooperacyjna, a po wygojeniu urazu stosuje się ćwiczenia mające na celu wzmocnienie stawów i mięśni. Dopiero gdy organizm jest gotowy na podjęcie większego wysiłku, można pozwolić sobie na powrót do treningów, nie zapominając o wstępnej adaptacji.

O tym, kiedy organizm jest gotowy na powrót do ćwiczeń, możesz przekonać się, stosując unikalny zestaw testów Back in Action.